Mat

Kollade på Plus på ettan  nyss.
Ett av kvällens ämnen var hurvida man kan hålla budgeten låg samtidigt som man handlar både god och nyttig mat, gärna ekologisk och rättvisemärkt också.
Min bror lägger gärna extrapengar på att köpa klimatsmart och rättvis mat, som oftast dessutom faktiskt smakar godare också.
Själv har jag vid ganska få tillfällen varit så pass stadd vid kassa att jag kunnat välja fritt vad jag vill handla, utan får allt som oftast hålla till godo med Eldorado, Euroshopper och First Price.
Det är faktiskt en av de saker jag stör mig mest på resp. njuter mest av när jag har lön eller liknande istället för socialbidrag; att kunna handla vilket märke som helst i vilken affär som helst utan att hela månadsbudgeten kollapsar och man tvingas leva på snabbnudlar och havregrynsgröt sista veckan.
Eller ja.. ärlligt talat. Det var väl det detta inlägg var tänkt att handla om egentligen. Det där med havregrynsgröt och nudlar, dvs att ha dåligt med mat hemma.
Jag fattar inte riktigt hur man kan ha så dåligt med mat hemma ibland som vissa av mina vänner verkar ha.
I min värld har man alltid basvaror hemma, och tillräckligt med småsaker på konserv, i frysen eller i värsta fall längst bak i skafferiet för att kunna laga "riktig mat" enda fram tills man får nya pengar. Är det jag som prioriterar matkostnaden för högt, eller vad är det frågan om? Aldrig någonsin (utom när den där fittan till ex jag hade snyltade på mitt och Dianas bidrag och dessutom åt som en jävla gris) har jag haft så dåligt med mat hemma att jag inte teoretiskt skulle kunna överleva en månad minst, om det blev krig, eller typ bjuda hela familjen och ett par kompisar på middag. Även om det bara skulle vara ris och en enkel sås, så har jag alltid mat hemma.
Jag erkänner gärna att jag är duktig på att laga mat, att jag kan trolla med gamla morötter och få ett vitkålshuvud att räcka en vecka om det krävs, men är jag verkligen SÅ bra?
I så fall kanske jag borde anordna shoppingkurser för samhällslaster eller nåt?
När man handlar så handlar man ju sånt som är billigt, och sen får man hitta på mat utefter det.
Som jag sa förut, om jag hade pengar; ladadidadadada, då kanske jag skulle köpa lammfärs och färska kryddor och färsk pasta och pastrami och nybakat grekiskt lantbröd, men det går ju faktiskt att laga förbannat god mat med Veggofärs från Goodstore (köpte en stor påse i somras för typ 80 spänn, har inte ens gjort slut på hälften och det har räckt till oräkneliga köttfärssåser), Eldorados torkade basilika, miramontipasta och vitt rostbröd (eller, om man orkar, hembakat bröd som faktiskt är jäkligt billigt och lätt att variera med frön, nötter, gryner, kryddor osv) också.
Därför undrar jag: Hur handlar ni? Dvs de som läser som har begränsad budget.
Seriöst, jag undrar verkligen.
Så här har jag haft dte hela tiden, så det beror inte på att jag har barn att ta hand om heller. Diana bidrar till att det alltid finns färsk frukt och gärna lite grönsaker hemma, inte bara oftast, men annars är det inte så stor skillnad.
Jag minns en gång för typ tio år sedan, när jag bodde med Benji och Påke, och vi hade pissdåligt med pengar. Då delade Påker och jag på en burk vita bönor till frukost en gång. Det blir alltid så när jag försöker a gemensam matkassa med någon. Berodde iofs mkt på att vi nästan aldrig var vakna när affärerna var öppna också. Huh, tur att den perioden i mitt liv är sedan länge slut...

Gå in och kolla på Goodstore!

http://www.goodstore.se/


KOMMENTARER
SKRIVET AV: Maria

För det först: Ja, du är SÅ bra! Jag fattar faktiskt inte hur du gör när du trollar med din mat. Jag är avundsjuk.

För det andra: Jag tror mina kunskaper av matladning är för dåliga för att jag ska kunna trolla fram något gott av det jag har hemma. Jag har en massa basvaror hemma men köper gärna något nytt som jag blir sugen på istället för att kolla vad jag har och sen göra något av det.

För det tredje: Kursen låter inte helt dumt faktiskt. :)

2012-02-17 @ 08:50:45

LÄMNA DINA ORD HÄR:

NAMN, SÖTNOS!:
SAVE?

E-MAIL ( VISAS EJ! ):

URL/BLOGG:

DINA ORD:

Trackback
RSS 2.0